Topul producatorilor de telefoane Ianuarie 2021
NEW: Check out your phone’s battery life on
PhoneBatteryLife.com
Anul 2020 a ramas deja in istorie ca anul pandemiei si constatam acum la inceput de an 2021 ca aceasta pandemie a declansat o serie de evenimente pentru care s-a dovedit ca lumea si guvernele nu erau pregatite. Pe toate pietele au avut loc miscari majore, pozitiile liderilor au fost amenintate, strategiile de marketind s-au schimbat uneori radical, interesele clientilor au devenit altele, psihologia maselor a devenit alta.
Principalii producatori de telefoane la inceputul 2021
Pe piata telefoanelor insa nu pandemia a fost cea care a declansat cele mai mari miscari ci sanctiunile impuse de guvernul SUA companiei chinezesti Huawei, sanctiuni care au afectat nu numai capacitatile de productie ale companiei ci si integrarile software pentru dispozitivele Hiawei ce ruleaza SO Android.
Desi sistemul de operare Android este gratuit si nu se poate interzice accesul unui producator la acesta, serviciile Google integrate in Android pot fi restrictionate si datorita sanctiunilor impuse terminalele Huawei nu au mai avut acces la serviciile Google.
Daca la inceput unora li s-a parut grozav, in sfarsit vom avea telefoane care nu depind de serviciile Google, si-au dat seama in scurt timp ca nu este asa de simplu, ca unele dintre acele servicii sunt esentiale pentru functionarea altor aplicatii care le folosesc de cele mai multe ori pentru securitate dar nu numai.
In felul acesta, incepand cu 2020 utilizatorii au constatat ca telefoanele Huawei nu mai au acces in marketul Google Play. Pentru a rezolva aceasta problema Huawei a lansat propriul market de aplicatii dar nu a fost suficient, multe aplicatii trebuiau rescrise pentru a functiona fara serviciile Google, printre acestea numarandu-se si aplicatiile pentru servicii bancare care foloseau integrarile Google pentru securitate.
Reactia pietei a fost una previzibila, clientii nu au riscat sa cumpere terminale fara a fi siguri ca pot instala pe ele in cel mai simplu mod orice aplicatie ar putea avea nevoie la un moment dat. Ca rezultat vanzarile Huawei au scazut cu 41% in 2020 fata de 2019 ducand compania chinezeasca la o cota de piata de 8% fata de 18% cat a avut un trimestrul al treilea 2019 cand ameninta pozitia de lider a celor de la Samsung.
Cei care au profitat nu au fost insa coreenii, Samsung avand o problema cu terminalele low cost si mid-range ale caror specificatii sunt inferioare fata de cele ale concurentilor iar flagshipurile acestora au configuratii diferite functie de piata, ceea ce a determinat unii clienti sa se orienteze catre alte branduri din considerente practice: pentru telefoanele scumpe catre Apple iar pentru cele ieftine catre producatorii din China cu exceptia Huawei. Poate in felul acesta Samsung va intelege ca in 2021 nu mai poti veni pe piata cu smartphone-uri cu 3 GB RAM si ca nu le poti limita clientilor europeni acesul la procesoarele Qualcomm…
Iata cum arata dinamica pe ultimii trei ani a celor maipopulari producatori ai momentului pe plan global:
Brand/Trim | T1 2018 | T2 2018 | T3 2018 | T4 2018 | T1 2019 | T2 2019 | T3 2019 | T4 2019 | T1 2020 | T2 2020 | T3 2020 | T4 2020 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Apple | 14% | 11% | 12% | 17% | 12% | 10% | 12% | 18% | 14% | 14% | 11% | 21% |
Samsung | 22% | 19% | 19% | 18% | 21% | 21% | 21% | 18% | 20% | 20% | 22% | 16% |
Xiaomi | 8% | 9% | 9% | 6% | 8% | 9% | 8% | 8% | 10% | 10% | 13% | 11% |
Oppo | 7% | 8% | 9% | 8% | 8% | 9% | 9% | 8% | 8% | 9% | 8% | 9% |
Huawei | 11% | 15% | 14% | 15% | 17% | 16% | 18% | 14% | 17% | 20% | 14% | 8% |
Vivo | 5% | 7% | 8% | 7% | 7% | 8% | 8% | 8% | 7% | 8% | 8% | 8% |
Realme | – | – | – | – | 1% | 1% | 3% | 2% | 2% | 2% | 4% | 4% |
Toti ceilalti | 33% | 31% | 29% | 29% | 26% | 26% | 21% | 24% | 22% | 17% | 20% | 23% |
Observam ca noul lider este Apple, cu o cota de piata de 21% in ultimul trimestru din 2020 dar trebuie sa luam in considerare si vanzarile generate de noile telefoane iPhone, fiind deci posibil ca aceasta crestere brusca sa se aplatizeze in timp.
Pe locul 2, cu o cota de piata de 16% este Samsung, care continua trendul usor descendent din ultimii ani, fara a avea insa reduceri ale vanzarilor – vorbim despre cota de piata nu despre numarul de terminale vandute.
Pe locul 3 Xiaomi, cu o cota de piata de 11%, isi consolideaza pozitia de „cel mai mare producator din China” (ceea ce de fapt nu este), insa nu avem cele mai bune previziuni pentru viitor, producatorul chinez a facut si el greseala de a neglija terminarele foarte ieftine, adica tocmai acele terminale cu care s-a facut cunoscut si cu care domina piata.
Ba chiar mai grav, se pare ca cei de la Xiaomi au fost si ei luati in colimator de administratia americana, fiind acuzati ca sunt finantati de armata. Ramane de vazut daca vor fi impuse sau nu sanctiuni…
Pe locul 4 OPPO isi mentine si consolideaza pozitia la mijlocul clasamentului cu o cota de piata de 9% si demonstreaza ca este un brand safe care poate penetra fara probleme chiar si pietele occidentale.
Abia pe locul 5 Huawei, cu o cote de piata de numai 8%, dar cu siguranta acest lucru se va schimba intr-un fel sau altul. Terminalele Huawei au preturi foarte atractive, s-au ieftinit foarte mult pentru a compensa prin pret lipsa serviciilor Google, ceea ce a determinat clientii sa caute solutii si alternative pentru aplicatiile pe care le folosesc sau sa accepte anumite compromisuri pentru a se bucura de un telefon „premium” (cum spun chiar ei) la un pret foarte accesibil.
Vivo a avut in ultimul trimestru aceeasi cota de piata ca si Huawei iar Realme creste vertiginos marindu-si cota de piata de 4 ori in ultimii doia ani.
Trendurile ultimului trimestru spun multe despre piata de telefoane la nivel global dar nimic nu poate garanta ca aceste trenduri vor continua pe parcursul anului 2021, ba chiar este de asteptat sa nu continue… Dar vom vedea!